Een horeca, (flex)werk- en vergaderconcept met de naam Mr.Green moet wel groen en duurzaam zijn toch?
Duurzaamheid is een trend en het loont om jezelf een groen etiket op te plakken. Maar als je denkt dat Mr.Green (of Green.DNA) zo aan zijn naam is gekomen, heb je het mis. Hij is geen duurzaamheidsambassadeur en zeker geen groene betweter. Goede kans dat je na een gesprek met Mr.Green met meer vragen dan antwoorden zit. Want Mr.Green stelt liever kritische vragen over wat je zelf kunt bijdragen dan dat hij de antwoorden geeft op hoe hij invulling geeft aan duurzaamheid.
Hoe groen is Mr.Green eigenlijk?
Dat hangt ervan af. Wil je weten bij welke bank Mr.Green zit, welke auto hij rijdt of waarom hij rondloopt met een papieren koffie-to-go beker?
We praten veel over groen en duurzaamheid. Maar wat bedoelen we precies? Hebben we het over milieuvriendelijkheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen? Of gaat het over de levensduur en hergebruik van materialen?
Veel te vaak is duurzaamheid maar een hol begrip. Weten we eigenlijk niet goed hoe we er invulling aan moeten geven. En dan maken we er het liefst een aparte afdeling van, met een apart budget. Maar is dat niet heel erg vreemd? Vervang duurzaamheid maar eens door het net zo vanzelfsprekende winst. Ooit iemand horen zeggen ‘tsja dat is ondergebracht bij onze afdeling Winst’ of ‘mag ik je even voorstellen aan onze nieuwe manager Winst?’ Dat klinkt gek, omdat winst nooit op zichzelf staat en zit verweven in de gehele bedrijfsvoering. Zou duurzaamheid voor een bedrijf niet net zo vanzelfsprekend moeten zijn?
Don’t just talk green
Het is misschien al wel duidelijk: Mr.Green heeft een hekel aan groen geblaat. Dat gepraat over groen, zit zo aan de buitenkant. Met een groen blaadje in het logo en zogenaamd verantwoorde keuzes. Of die keuzes daadwerkelijk zo groen zijn valt nog te bezien. Natuurlijk is er niets mis met een groene stroom contract en verantwoorde koffie, maar als het daarbij blijft, is het slechts een groen likje verf op een verrot tuinhek. Echte verbetering vraagt om dieper te kijken.
En vlak boerenverstand niet uit. Je kunt een Tesla gaan rijden, maar je kunt ook dichterbij je werk gaan wonen en voor de fiets kiezen. Maak je eigen afweging en praat niet zo maar anderen na.
Be green
Het ideaalbeeld van Mr.Green? Dat organisaties hun gewicht inzetten voor keuzes die er daadwerkelijk toe doen. De keuze van een drukkerij om over te stappen op een andere papiersoort, heeft een compleet andere impact dan dezelfde keuze door een softwarebedrijf. En een bank die trots is op de duurzame koffie zou zich moeten schamen als er ondertussen beleggingen worden gedaan die voor ontbossing zorgen. Rommel niet aan in de marges, maar kijk waar je echt een verschil mee maakt.
Blijf vragen stellen
De wereld verandert snel. Blijf onderzoeken wat mogelijkheden zijn, wat de voor- en nadelen zijn en denk zo veel mogelijk out of the box. Je maakt nu misschien andere keuzes dan 2 jaar geleden. En dat is prima. Laten we in beweging blijven. En elkaar vragen stellen waarop we het antwoord niet altijd weten.